Európa első vasalásmentes villamos pályalemeze Szegeden készült 2011-ben, 10 évvel ezelőtt.
A pályalemez teljes egészében 5 kg/m3-es adagolású BarChip 48 szintetikus makroszállal volt erősítve.
Tartószerkezeti tervező: JKP Static Kft, Dr Juhász Károly Péter
Szintetikus makro szálerősítés vasúti pályalemezekben való használatára már voltak példák Japánban, később gyorsvasúti pályalemezben is használták Angliában.
Alkalmazása villamos pályalemezekben számos előnnyel jár:
– teljes korróziómentes, ami egy kültéri betonszerkezetnél nagyon nagy előnyökkel bír;
– nem vezeti az áramot, nincs kóboráram okozta korrózió;
– nem kell figyelni a betontakarásra, mint vasbeton esetén;
– nő a betonszerkezet élettartama, csökken a karbantartási igény;
– csökkenti a beton kötése közben keletkező zsugorodási repedéseket.
A BarChip 48 szintetikus makro szállal készülő beton elemek teljes egészében méretezhetőek, illetve adagolásuk optimalizálható különböző terhelésekre. A méretezés ATENA nevű fejlett végeselemes programmal készül, melynek a szálerősítésű beton anyagmodellje (modified fracture energy method) Dr Juhász Károly Péter nevéhez fűződik.
További letölthető információk:
Szegedi villamospálya akkor és most (angolul)
Szegedi villamospálya cikk (magyarul)
Nézzen meg néhány képet akkor és most!